Het verhaal van... Lorentz Casimir Lyceum

Wie de Celebeslaan inrijdt ziet een kleine grootstedelijke school met ongeveer 1150 leerlingen, verscholen in het groen, op een prachtige – zo niet de mooiste – plek aan de rand van Eindhoven. Een plek die rust uitstraalt. Maar schijn bedriegt: er gaat een dynamische omgeving schuil waarin jongeren zich via havo, atheneum of gymnasium voorbereiden op een waardevolle positie in de maatschappij.

Bekijk hier de video van onze school

Video afspelen
Hendrik Antoon Lorentz en Rommert Casimir

Onze geschiedenis

We hebben een lange onderwijservaring van ruim 90 jaar! Het vroegere Lorentz Lyceum werd in 1929 opgericht door ouders die in Eindhoven niet het passende onderwijs vonden dat ze voor hun kinderen voor ogen hadden. Zij lieten zich inspireren door de Nobelprijswinnaar Hendrik Antoon Lorentz. Hij was een toonaangevend natuurkundige die voor veel ouders, vaak Philips medewerkers, een inspiratiebron betekende. In 1930 opende het Lorentz Lyceum de deuren aan de Parklaan 15-17. Begin jaren ’60 kreeg de school een eigen gebouw aan de Celebeslaan.

De naastliggende school, de Rommert Casimir Havo, werd ook opgericht door ouders met als inspiratiebron Rommert Casimir, opvoedkundige en onderwijsvernieuwer die stond voor het belang van een moderne aanpak in het onderwijs.

In 1996 zijn deze twee scholen samengegaan tot het Lorentz Casimir Lyceum voor havo-, atheneum- en gymnasiumonderwijs. In 1999 zijn beide scholen fysiek met elkaar verbonden door het toevoegen van een tussengebouw.

Wat maakt ons uniek ?

• Kleinschalig onderwijs op een unieke groene locatie;
  • Een school waar iedereen zichzelf kan en mag zijn;
  • Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel;
  • Per augustus 2024 moderne nieuwbouw;
  • Een rijke historie is het fundament van ons onderwijs;
  • IJzersterke onderwijsconcepten;
  • Een inspirerende omgeving voor jouw onderzoekende geest;
  • Met uitdagingen prikkelen we je onderzoekende geest;
  • Tijd en ruimte om te groeien.

Kortom: we zijn gewoon een heel leuke school!

Dit zijn onze kernwaarden

Uitdaging

Nieuwsgierigheid

Verantwoordelijkheid

Saamhorigheid

Plezier

Respect

Dit is onze belofte

Met een Lorentz Casimir Lyceumdiploma...

Onze locatie

De school is gevestigd aan de Celebeslaan 20 in Eindhoven. Onze gebouwen liggen in een groene omgeving en toch midden in de stad. Je vindt het Lorentz Casimir Lyceum namelijk in het groendomein Wasven. Dit groendomein omvat zes hectare cultuur- en natuurhistorisch groen in het stadsdeel Tongelre in Eindhoven. Een bijzondere locatie waar we trots op zijn!

Vóór onze school ligt een rode fietsstrook die verbonden is met veel fietsroutes. Een veilige manier om naar school te komen. Niet alleen leerlingen uit Eindhoven komen naar onze school, maar ook veel leerlingen uit omliggende dorpen. Klik op onderstaande kaart om jouw fietsroute te bepalen.

Brainportschool

Het Lorentz Casimir Lyceum is lid van het samenwerkingsverband Brainportscholen. We werken samen met andere scholen, bedrijven en organisaties in de regio. Samen zorgen we ervoor dat ons onderwijs zo goed mogelijk aansluit op de toekomst en de omgeving. In onze Brainportregio spelen innovatie, ondernemerschap, technologie en duurzaamheid een grote rol. Brainportscholen onderscheiden zich door hun bijzondere aandacht voor deze thema’s.