Breed onderwijsaanbod voor iedereen

Bijgewerkt op: 11 november 2024

Onderwerpen bij dit hoofdstuk

De snel veranderende maatschappij vraagt om het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden zoals innovatief denken, creativiteit, flexibiliteit, het vermogen tot samenwerken en communiceren, jezelf schriftelijk en mondeling presenteren, et cetera. Het Lorentz Casimir Lyceum wil bijdragen aan deze competentie-eisen voor de toekomst en heeft daartoe een breed pakket aan onderwijsactiviteiten ontwikkeld. Sinds juni 2015 is de school dan ook aangesloten bij het samenwerkingsverband Brainport Scholen.

De Brainport Scholen in de regio onderscheiden zich door hun bijzondere aandacht voor de volgende thema’s in hun onderwijs: 21ste-eeuwse vaardigheden, innovatief leren, samenwerken, high tech, ondernemerschap, ontwerpen en ontwikkelen, ict en media, internationalisering, relatie met de omgeving (Brainportregio) en duurzaamheid. Als Brainport School presenteert het Lorentz Casimir Lyceum zich met diverse bijzondere onderwijsactiviteiten.

Quest

Quest is de naam die we hebben gegeven aan een geheel eigen onderwijsvorm waarin leerlingen leren projectmatig te werken. Leerlingen werken per leerjaar in groepen aan verschillende Quest-challenges. De challenges starten vanuit een actueel of relevant vraagstuk waardoor Quest zorgt voor een verbinding met de wereld buiten de school.

Tijdens de lessen ligt het accent op onderzoekend en ontwerpend leren (challenge based learning) waarbij leerlingen vaardigheden ontwikkelen als samenwerken, onderzoeken, presenteren en evalueren/reflecteren.
De invalshoeken om tot een onderzoek te komen zijn gerelateerd aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.
Daarnaast komen aspecten van burgerschap en digitale geletterdheid aan bod bij Quest.

 

 

3Design

In de onderbouw zijn de vakken handvaardigheid en techniek samengevoegd tot het nieuwe vak 3Design. Naast de basistechnieken uit voornoemde vakken passen we ook design thinking toe voor het ontwikkelen van nieuwe producten. In de bovenbouw hebben we het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming getransformeerd tot het vak ‘design’. We willen daarmee bereiken dat leerlingen minder consumptief bezig zijn met cultuur maar creatief en innovatief werken aan de vormgeving van kunst-, cultuur- en designproducten.

Internationalisering

Onze samenleving beperkt zich allang niet meer tot de landsgrenzen: globalisering is een feit in de hedendaagse wereld. Daarom is het belangrijk dat we leerlingen voorbereiden om te leren, werken en wonen in een ander land, of om in eigen land binnen een internationale context te kunnen functioneren. De school biedt tal van activiteiten aan om de horizon van leerlingen te verruimen. Deze beginnen al in de brugklas, met een uitwisseling met een school in Kempen, waar leerlingen een dagje meemaken uit het leven van onze oosterburen. Met een zekere regelmaat gaan groepen leerlingen met de sectie geschiedenis naar Bayeux. We gaan met verschillende groepen een dagje weg, waaronder bijvoorbeeld de talenreizen naar Lille, Keulen en Namen.

Voor een grote groep bovenbouwleerlingen zijn er naast deze activiteiten ook de buitenlandse reizen naar belangrijke Europese steden als Berlijn, Krakow en Praag. Elke reis heeft een goede balans aan culturele bezienswaardigheden en andere manieren om te ontspannen. Het LCL vindt het belangrijk dat alle leerlingen deel kunnen nemen aan de reizen. Indien de kosten van de reizen een onoverkomelijk probleem vormen, kunt u contact opnemen met de rector om de mogelijkheden te bespreken.

De ontwikkelingen in de Brainportregio brengen internationalisering ook laagdrempelig in de school. Hierdoor is een oriëntatie op wereldburgerschap niet meer los te denken van ons reguliere onderwijsprogramma. Waar mogelijk brengen we activiteiten, zoals (online) uitwisselingen, onder in ons curriculum.

Extra aandacht voor taal en rekenen

Het Lorentz Casimir Lyceum spant zich in om de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op peil te houden. . Binnen het vak wiskunde wordt de  rekenvaardigheid onderhouden, en indien nodig op peil gebracht. . Later gebeurt dit in samenhang met vakken als natuurkunde en economie. Gedurende het jaar volgen we de verbetering van het niveau met gevalideerde testen. Leerlingen van havo 4 zonder wiskunde in hun pakket krijgen een jaar lang een extra uur rekenen op de lessentabel.

Op het Lorentz Casimir vinden we taalvaardigheid belangrijk. In alle lessen besteden we aandacht aan mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zodat leerlingen zich op een passend niveau kunnen uitdrukken en zich kunnen redden in de vakken op school.

Voor anderstalige leerlingen is er in de onderbouw en in de bovenbouw Taalondersteuning. Deze bijeenkomsten zijn gericht op het verwerven van (school)taal, zowel mondeling als op schrift. Leerlingen gaan aan de slag met authentiek en actueel Nederlandstalig aanbod om samen meer grip te krijgen op de Nederlandse taal door het vergroten van hun woordenschat en gevoel voor het Nederlands.

Aandacht voor burgerschap

Het doel van burgerschapsonderwijs op het Lorentz Casimir Lyceum is het begeleiden van leerlingen tot open, nieuwsgierige en kritische burgers die een positieve bijdrage willen leveren aan actuele maatschappelijke vraagstukken nu en in de toekomst. We bieden leerlingen kennis over de democratische rechtstaat en bieden hun een veilige oefenplaats om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor goed burgerschap. Dit doen we door aan elke leerling mogelijkheden te bieden om deze kennis en vaardigheden eigen te maken, zowel binnen als buiten de lessen.

Burgerschap vindt een plek binnen ieder vak èn in de normen en waarden die we met elkaar hanteren op onze school. In sommige vakken komt burgerschap sterker naar voren, bijvoorbeeld Quest, ckv, geschiedenis en maatschappijleer. Daarnaast organiseren we activiteiten met een duidelijke link met burgerschap, zoals een excursie naar de Tweede Kamer en Paarse Vrijdag, maar ook in organisatievormen zoals klankbordgroepen en het mini-mentoraat.

Havo

HavoPro  

HavoPro is een keuzevak in havo 4. Leerlingen gaan hier aan de slag met een praktijkgericht programma dat bestaat uit realistische opdrachten uit het bedrijfsleven. Ze werken in groepsverband aan een vraagstuk en lopen mee bij een bedrijf. In het proces ontwikkelen leerlingen vaardigheden zoals ondernemend denken, presenteren, samenwerken en (zelf)reflecteren. Zij krijgen hierdoor een goed beeld van hun competenties en mogelijkheden voor vervolgopleidingen en beroepen. Leerlingen kunnen kiezen voor een maatschappelijke (pgp-M*) of technische variant (pgp-T**). In de maatschappelijke variant wordt onder andere het programma van de LCL Business Class (BC) aangeboden. In de technische variant zijn de exacte vakken het uitgangspunt. 

pgp-M: Praktijkgericht programma maatschappelijk

pgp-T: Praktijkgericht programma technologie

Gymnasium

In onze gymnasiumbrugklassen maken de leerlingen kennis met de klassieke talen en de ideeën en cultuur van de Romeinen en de Grieken. Kennis van onze klassieke cultuur zorgt voor een scherp inzicht in het hier en nu en geeft leerlingen een zeer brede en gedegen basis in hun algemene ontwikkeling. Het vertalen uit het Latijn en Grieks ontwikkelt hun analytisch en creatieve vermogen; dit versterkt het begrijpen en aanleren van andere talen en helpt bovendien bij het oplossen van moeilijke vraagstukken bij andere (ook exacte) vakken. Het gymnasium neemt je mee naar de mythologie, kunst, architectuur, toneel, geschiedenis en filosofie van de Grieken en Romeinen, waardoor leerlingen de wereld om zich heen in perspectief leren zien. In onze ogen zijn de klassieke talen springlevend!

GymnasiumPlus

Dit schooljaar start het Lorentz Casimir Lyceum met een gymnasiumPlusklas. Deze klas is bedoeld voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Een uitdagend lesprogramma aanbieden met verdieping en het versterken van het sociaal-emotionele aspect zijn hierbij uitgangspunten. De klas is toegankelijk voor leerlingen met een passende score op een erkende hoogbegaafdheidstest.

De gymnasiumPlusklas doorloopt het standaard lesprogramma sneller waardoor tijd vrijkomt om te werken aan projectonderwijs. Daarnaast krijgen de leerlingen krijgen de vakken programmeren en filosofie aangeboden, een uitbreiding op het gymnasiumcurriculum. Excursies geven het projectonderwijs meer verdieping.

Er is veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van deze groep leerlingen. Zo heeft de mentor zich gespecialiseerd in het begeleiden van meer- en hoogbegaafden. Tijdens de mentorlessen zal deze extra aandacht besteden aan bijvoorbeeld leren leren, positieve psychologie en metacognitieve vaardigheden.

Profielwerkstuk

Het profielwerkstuk is de afsluiting van jouw middelbare schoolperiode. Het is jouw meesterproef: een groot werkstuk in de vorm van een onderzoek of ontwerp. Dit werkstuk is gekoppeld aan één of meerdere vakken en je werkt hieraan in duo's. Samen met je partner heb je steun aan elkaar gedurende dit traject.

Vanaf het begin krijg je uitgebreide uitleg over wat het profielwerkstuk inhoudt, welke criteria het moet voldoen en de deadlines voor de verschillende fasen. Elk duo heeft een eigen begeleider die jullie helpt en ondersteunt tijdens het gehele proces. Daarnaast zijn er profielwerkstuklessen waarin je geholpen wordt met de opstart van je werkstuk. Onze school biedt ook een digitale omgeving op ons netwerk met een uitgebreide verzameling bronnen die je ondersteunen bij het maken van een goed profielwerkstuk.

Een van de grootste voordelen van het profielwerkstuk is dat je zelf je onderwerp mag bepalen. Hierdoor kunnen veel leerlingen werken aan een onderwerp dat hen echt interesseert, wat het proces leuker en boeiender maakt. Vaak zijn leerlingen dan ook zeer trots op hun eindresultaat.

Kortom, het profielwerkstuk is niet alleen een belangrijke afsluiting van je middelbare schooltijd, maar ook een kans om te laten zien wat je kunt en waar je interesses liggen. Met de juiste begeleiding en ondersteuning kun jij met plezier en trots terugkijken op jouw meesterproef.